Net zoals in België geldverstrekkers verantwoordelijk zijn voor de veiligheid op het gebied van creditcards, zo kan ook de Nederlandse consument eventuele schade verhalen op geldverstrekkers bij misbruik van de creditcardgegevens. Maar dan alleen als de kredietverstrekker niet kan bewijzen dat de consument onzorgvuldig heeft gehandeld. In Nederland heeft een consument, wiens naam bij ons niet bekend is, melding gemaakt van misbruik van zijn creditcard. Zijn kredietkaart werd voor de aankoop van een computer misbruikt. Direct claimde hij een vergoeding van het totale bedrag bij geldverstrekker Qander.

Geldverstrekker Qander wijst schadeclaim af

Qander onderzocht de claim van de consument en constateerde dat de consument (bewust of onbewust) zijn gegevens zelf aan derden heeft afgegeven. Ze wezen de claim af. De consument kon fluiten naar zijn geld. De Nederlander klaagde hiervoor bij Kifid. Dit is een de Klachteninstituut Financiële Dienstverlening. Deze geschillencommissie concludeerde al snel dat Qander niet heeft kunnen bewijzen dat de Nederlander onzorgvuldig of frauduleus handelde. Ze konden met een enkele registratie van het gebruik van de creditcard door de consument niets ten nadele van de creditcardhouder bewijzen. De geldverstrekker is nu verplicht om de consument schadeloos te stellen Hij ontvangt het ontvreemde bedrag van 1400 euro terug van Qander.

Gegevens creditcardgebruik komen gewoon overeen met verhaal consument

De geschillencommissie constateerde dat het verhaal van de consument precies overeen komt met de creditcardgegevens die in het administratiesysteem van Qander stonden. Hij bestelde namelijk online 2 vliegtickets en wilde deze betalen met zijn creditcard. Dit mislukte tot twee maal toe. Vervolgens werd de kredietkaart automatisch geblokkeerd. De blokkade werd, na contact te hebben opgenomen met Qander, opgeheven. De Nederlander maakte vervolgens een ander account en wachtwoord aan. Ondanks dat de betaling voor de 2 vliegtickets niet geslaagd was, werden er toch 2 bedragen daarvoor van zijn creditcardrekening afgeschreven. Maar daarnaast tevens een betaling voor een computer in een webshop, waardoor hij nooit toestemming had gegeven.

Eigen risico consument is niet van belang voor schadeloos stellen

Qander meende dat de consument zelf een risico had genomen en dat ze daarom niet verplicht waren om de klant te vergoeden. Het Kifid was echter van mening dat er met het eigen risico van de Nederlander geen rekening hoeft te worden gehouden. Hij heeft “naar behoren” gehandeld en er was geen sprake van een gestolen of verloren kredietkaart.